کلینیک دندانپزشکی برتر » توصیه های بهداشتی دهان و دندان » دندان قروچه

دندان قروچه

Broxism
دندان قروچه (Bruxism) وضعیتی است که در آن دندان های خود را قروچه، قروچه یا فشار می دهید. اگر دندان قروچه دارید، ممکن است به طور ناخودآگاه هنگام بیداری دندان های خود را روی هم فشار دهید (دندان قروچه بیداری) یا در هنگام خواب دندان های خودرا روی هم فشار دهید ( دندان قروچه در خواب)
دندان قروچه در خواب یک اختلال حرکتی مرتبط با خواب در نظر گرفته می شود. افرادی که در هنگام خواب دندان های خود را روی هم می فشارند یا به هم می سایند بیشتر در معرض سایر اختلالات خواب مانند خروپف و مکث در تنفس (آپنه خواب) هستند.
دندان قروچه خفیف ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. با این حال، در برخی از افراد، دندان قروچه می تواند به قدری مکرر و شدید باشد که منجر به اختلالات فک، سردرد، دندان های آسیب دیده و سایر مشکلات شود.
از آنجایی که ممکن است دندان قروچه در خواب داشته باشید و تا زمانی که عوارض ایجاد شود از آن بی خبر باشید، مهم است که علائم و نشانه های دندان قروچه را بدانید و به طور منظم به دنبال مراقبت های دندانپزشکی باشید.

علائم دندان قروچه

علائم و نشانه های دندان قروچه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
دندان قروچه یا فشردن دندان ها، که ممکن است به اندازه کافی بلند باشد تا شریک خواب شما را بیدار کند
دندان هایی که صاف، شکسته، بریده شده یا لق شده اند
مینای دندان فرسوده شده، لایه های عمیق تر دندان شما را آشکار می کند
افزایش درد یا حساسیت دندان
عضلات فک خسته یا سفت، یا فک قفل شده که به طور کامل باز یا بسته نمی شود
درد فک، گردن یا صورت
دردی که شبیه گوش درد است، اگرچه در واقع مشکلی در گوش شما نیست
سردرد مبهم که از شقیقه ها شروع می شود
آسیب ناشی از جویدن در قسمت داخلی گونه شما
اختلال در خواب

اسباب دندان قروچه
پزشکان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث دندان قروچه می شود، اما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل فیزیکی، روانی و ژنتیکی باشد.
دندان قروچه بیدار
ممکن است به دلیل احساساتی مانند اضطراب، استرس، عصبانیت، ناامیدی یا تنش باشد. یا ممکن است یک استراتژی مقابله ای یا یک عادت در حین تمرکز عمیق باشد.
دندان قروچه خواب
ممکن است یک فعالیت جویدن مرتبط با خواب باشد که با برانگیختگی در طول خواب مرتبط است.

استرس
سن
نوع شخصیت
داروها و سایر مواد
وراثت و جنیتیک
سایر اختلالات

عوارض
در بیشتر موارد، دندان قروچه عوارض جدی ایجاد نمی کند. اما دندان قروچه شدید ممکن است منجر به موارد زیر شود:
آسیب به دندان ها، ترمیم ها، تاج یا فک شما
سردردهای تنشی
درد شدید صورت یا فک
اختلالاتی که در مفاصل گیجگاهی فکی (TMJs) که درست در جلوی گوش شما قرار دارند، رخ می‌دهند، که ممکن است هنگام باز و بسته کردن دهانتان صدای کلیک کردن به نظر برسد.

درمان دندان قروچه
در بسیاری از موارد نیاز به درمان ندارد. بسیاری از کودکان بدون درمان از دندان‌ قروچه پیشی می‌گیرند و بسیاری از بزرگسالان به اندازه کافی دندان‌هایشان را روی هم فشار نمی دهند، تا نیاز به درمان داشته باشند. با این حال، اگر مشکل شدید باشد، گزینه‌ها شامل روش‌های دندانپزشکی خاص، درمان‌ها و داروها برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندان و تسکین درد یا ناراحتی فک است.
در کلینیک دندانپزشکی برتر بهترین گزینه ها برای درمان دندان قروچه شما در نظر گرفته شده است
اگر شما یا فرزندتان مبتلا به دندان قروچه هستید، پزشک ممکن است راه هایی را برای حفظ یا بهبود دندان های شما پیشنهاد دهد. اگرچه این روش‌ها ممکن است از سایش دندان‌ها جلوگیری کرده یا آن را اصلاح کنند، اما نمی‌توانند جلوی دندان قروچه را بگیرند:

اسپلینت و محافظ دهان
اینها به گونه ای طراحی شده اند که دندان ها را از هم جدا نگه دارند تا از آسیب ناشی از فشردن و ساییدن دندان جلوگیری شود. آنها می توانند از اکریلیک سخت یا مواد نرم ساخته شوند و روی دندان های بالا یا پایین شما قرار بگیرند.
اصلاح دندان
در موارد شدید - زمانی که سایش دندان منجر به حساسیت و یا عدم توانایی در جویدن درست می‌شود - دندان‌پزشک شما ممکن است نیاز به تغییر شکل سطوح جویدن دندان و یا استفاده از روکش برای ترمیم آسیب داشته باشد.
سایر راه حل ها
یک یا چند مورد از این رویکردها ممکن است به تسکین دندان قروچه کمک کند:

مدیریت استرس یا اضطراب
اگر به خاطر استرس دندان‌هایتان را به هم فشار دهید، ممکن است بتوانید با استراتژی‌های یادگیری مانند مدیتیشن، از این مشکل پیش‌گیری کنید. اگر دندان قروچه با اضطراب مرتبط باشد، توصیه های یک درمانگر یا مشاور مجاز می تواند کمک کننده باشد.
تغییر رفتار
هنگامی که متوجه شدید دندان قروچه دارید، ممکن است بتوانید با تمرین موقعیت مناسب دهان و فک، رفتار خود را تغییر دهید. از دندانپزشک خود بخواهید بهترین وضعیت دهان و فک را به شما نشان دهد.
بیوفیدبک
اگر برای تغییر عادات خود مشکل دارید، ممکن است از بیوفیدبک بهره مند شوید، روشی که از روش ها و تجهیزات نظارتی برای آموزش کنترل فعالیت ماهیچه ای در فک استفاده می کند.
داروها
به طور کلی، داروها برای درمان دندان قروچه چندان مؤثر نیستند و برای تعیین اثربخشی آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است. نمونه هایی از داروهایی که ممکن است برای دندان قروچه استفاده شود عبارتند از:
شل کننده های عضلانی
تزریق بوتاکس