درای ساکت (Dry Socket)

Dry Socket
درای ساکت (Dry Socket)

هنگامی که دندان از استخوان و لثه خارج می شود، لخته خون تشکیل می شود تا از سوراخ لثه در حین بهبود محافظت کند. اگر لخته خون به درستی تشکیل نشود یا در طول بهبودی از لثه خارج شود، می تواند درای ساکت را ایجاد کند.
درای ساکت بنام alveolar osteitis نیز نامیده می شود. درای ساکت می تواند اعصاب و استخوان لثه شما را در معرض دید قرار دهد، بنابراین مهم است که به دنبال مراقبت از دندان باشید. این می تواند فوق العاده دردناک باشد و اگر درمان نشود، می تواند منجر به عوارضی شود، از جمله:
تاخیر در بهبودی
عفونت در ساکت
عفونتی که به استخوان سرایت می کند

در چه افراد منجر به درای ساکت می شود؟

اگر اخیراً دندانی را کشیده اید، در خطر ابتلا به درای ساکت هستید. اگرچه درای ساکت شایع ترین عارضه کشیدن دندان است، اما هنوز نسبتاً نادر است.
محققان در یک مطالعه در سال 2016 دریافتند که حدود 42 دندان از 2281 دندان مشاهده شده درجاتی از درای ساکت را تجربه کرده اند. این نشان می دهد که میزان بروز فقط 1.8 درصد است.
نوع کشیدن دندانی که انجام می دهید تعیین می کند که چقدر احتمال دارد درای ساکت را تجربه کنید. در حالی که هنوز نادر است، درای ساکت پس از کشیدن دندان عقل یا دندان های آسیاب در مقایسه با سایر دندان ها بیشتر احتمال دارد که ایجاد شود.
اگر سابقه درای ساکت داشته اید، ممکن است دوباره آن را تجربه کنید. اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک یا جراح دهان شما از سابقه درای ساکت شما قبل از کشیدن دندان برنامه ریزی شده شما آگاه است.

علائم درای ساکت

اگر می‌توانید در آینه به دهان باز خود نگاه کنید و استخوان را در جایی که دندان‌تان قبلا بوده است ببینید، احتمالاً دچار درای ساکت شده‌ اید.
یکی دیگر از نشانه های آشکار درای ساکت، درد شدید غیر قابل توضیح در فک شماست. معمولاً 2 تا 3 روز پس از عمل در همان سمت محل کشیدن دندان احساس می شود. با این حال، درای ساکت می تواند در هر زمانی در طول فرآیند بهبود رخ دهد.
سایر علائم احتمالی شامل بوی بد دهان و طعم نامطبوع است که در دهان شما باقی می ماند.
اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درمان درای ساکت
تمیز کردن و پانسمان محل

اگر درای ساکت دارید، دندانپزشک شما ساکت را تمیز می‌کند تا از عاری بودن آن از مواد غذایی و سایر ذرات مطمئن شود. این ممکن است هر گونه درد را کاهش دهد و می تواند به جلوگیری از عفونت کمک کند.
دندانپزشک شما همچنین ممکن است ساکت را با یک پانسمان دارویی یا خمیر بسته بندی کند تا به کاهش درد کمک کند.
اگر نیاز به برداشتن دوباره پانسمان بود، پس از چند روز باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر درد همچنان شدید باشد ممکن است نیاز به تعویض پانسمان باشد. در غیر این صورت، ممکن است به شما دستور داده شود که آن را در خانه بردارید و پس از آن دوباره ساکت را تمیز کنید.
دندانپزشک شما احتمالاً شستشو با آب نمک را توصیه می کند. آنها همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت در ناحیه، آنتی بیوتیک تجویز کنند.
مدیریت درد
داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است به تسکین هر گونه ناراحتی کمک کند. دندانپزشک شما احتمالاً یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی خاص (NSAID) مانند ایبوپروفن یا استامینوفن را توصیه خواهد کرد.
بهتر است از مصرف آسپرین خودداری کنید، زیرا این یک NSAID است که ممکن است باعث خونریزی بیشتر در ناحیه شود.
کمپرس سرد نیز ممکن است تسکین دهنده باشد.
اگر درد شما شدیدتر باشد، دندانپزشک شما ممکن است یک مسکن قوی تر تجویز کند.