بوی بد دهان

ortho13
بوی بد دهان

بوی بد دهان، که از نظر پزشکی هالیتوزس نامیده می شود، می تواند ناشی از عادات بهداشتی نامناسب دندان باشد و ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشد. بوی بد دهان نیز می تواند با انواع غذاهایی که می خورید و سایر عادات سبک زندگی ناسالم بدتر شود. شما می‌توانید برای پیش‌گیری و درمان بوی بد دهان در منزل و با کمک دندان‌پزشک خود اقدام کنید.

غدا های که می تواند باعث بوی بد دهان شود

پنیر
ساندویچ
ادویه های خاص
آب پرتقال یا نوشابه
الکل
به همین ترتیب، افراد رژیمی که به اندازه کافی غذا نمی خورند، ممکن است بوی بد دهان داشته باشند. هنگامی که بدن شما چربی را تجزیه می کند، در این فرآیند مواد شیمیایی آزاد می کند که می تواند بوی نامطبوعی به نفس شما بدهد.

چرا عادت های بد باعث بوی بد دهان می شود؟

اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا می توانند در دهان شما باقی بمانند و باعث رشد باکتری در بین دندان ها، اطراف لثه و روی زبان شوند. این باعث بوی بد دهان می شود. التهاب لثه ناشی از بهداشت نامناسب دندان نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.
علاوه بر این، اگر دندان مصنوعی به درستی تمیز نشود، باکتری‌ها و ذرات غذا باعث ایجاد بوی بد می‌شوند. سیگار کشیدن یا جویدن محصولات مبتنی بر تنباکو نیز می‌تواند باعث بوی بد دهان، لکه‌دار شدن دندان‌ها، کاهش توانایی شما در طعم غذاها و تحریک لثه‌ها شود.

کدام مشکلات سلامتی با بوی بد دهان مرتبط است؟

التهاب لثه، استفاده از وسایل نامناسب دندانی، عفونت های دهانی و بیماری های زیر با بوی بد دهان مرتبط است.
حساسیت های فصلی
عفونت های دستگاه تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت
عفونت مزمن سینوس ها
آبریزش از عقب بینی
دیابت
رفلاکس اسید معده
مشکلات گوارشی
عفونت مزمن ریه
مشکلات کبدی یا کلیوی

برای جلوگیری از بوی بد دهان چه کنم؟

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید تا بقایای مواد غذایی و پلاک ها از بین برود. بعد از غذا مسواک بزنید (برای مسواک زدن بعد از ناهار در محل کار یا مدرسه مسواک داشته باشید). فراموش نکنید که زبان را نیز مسواک بزنید، باکتری های روی زبان می توانند باعث بوی بد دهان شوند. اگر بعد از غذا نمی توانید مسواک بزنید، دهان خود را به خوبی با آب بشویید تا ذرات گیر افتاده آزاد شود. مسواک خود را هر 2 تا 3 ماه یا بعد از بیماری تعویض کنید. یک بار در روز از نخ دندان یا پاک کننده بین دندانی برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک بین دندان ها استفاده کنید. دهان خودرا دو بار در روز با دهانشویه آنتی باکتریال بشویید.
به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید، آن‌ها معاینه دهانی و تمیز کردن دندان‌ها را انجام خواهند داد و قادر به یافتن و درمان بیماری‌های پریودنتال، خشکی دهان و یا مشکلات دیگری خواهند بود که ممکن است باعث بوی بد دهان شوند.
سیگار کشیدن و جویدن محصولات مبتنی بر تنباکو را متوقف کنید. از دندانپزشک خود در مورد ترک این عادت راهنمایی بخواهید.
آب زیاد بنوشید. این کار باعث مرطوب نگه داشتن دهان شما می شود. جویدن آدامس بدون قند یا مکیدن آب نبات بدون قند نیز تولید بزاق را تحریک می کند که به شستشوی ذرات غذا و باکتری ها کمک می کند.
میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت کمتر بخورید. سیب، هویج، کرفس و سایر میوه ها و سبزیجات سفت به پاک کردن پلاک های ایجاد کننده بو و ذرات غذا از دهان شما کمک می کنند.
گزارشی از غذاهایی که می خورید را نگه دارید. اگر فکر می کنید ممکن است باعث ایجاد بوی بد دهان شوند، گزارش را نزد دندانپزشک خود بیاورید تا بررسی شود. به طور مشابه، فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید تهیه کنید. برخی داروها ممکن است در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشند.

چه کسی بوی بد دهان را درمان می کند؟

در بیشتر موارد، دندانپزشک شما می تواند علت بوی بد دهان را درمان کند. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که دهان شما سالم است و بو منشا دهانی ندارد، ممکن است برای تعیین منبع بو و برنامه درمانی به یک متخصص ارجاع دهید. می توانید فهرستی از داروهای خود را با آنها مرور کنید تا ببینید آیا هر یک از آنها می تواند در ایجاد مشکل نقش داشته باشد یا خیر. برای کنترل دیابت، آلرژی و سایر شرایط با آنها کار کنید.