کلینیک دندانپزشکی برتر » ایمپلنت » ایمپلنت و دیابت

ایمپلنت و دیابت

Dental implant and diabetes
یکی از ناخوشایندترین شرایط سبک زندگی در زمان و عصر امروزی دیابت است که در آن بدن توانایی خود را برای کنترل سطح قند خون در بدن از دست می دهد. با انبوهی از مشکلات و اثرات دیگری که بر بدن ما می گذارد، دیابت باعث کاهش سرعت بهبودی ما می شود. این امر مجموعه دیگری از پرسش ها و سردرگمی ها را در افرادی که مایل به استفاده از درمان های دیگر مثل کاشت ایمپلنت هستند،  ایجاد می کند.
مشکل این است در حالی که دیابت سلامت کلی شما را از بین می برد، یک دندان از دست رفته می تواند باعث بدتر شدن وضعیت به مرور زمان شود. یک دندان از دست رفته می تواند باعث افتادگی گونه های شما شود و علائم پیری را بیشتر از خود سن به چهره شما بیاورد. اما از آنجایی که دانش عمومی این است که ایمپلنت‌های دندانی حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارند تا بهبود یابند و پایه‌های تیتانیومی در استخوان فک شما قرار می‌گیرند، دیابت ممکن است مشکل بزرگی برای افرادی باشد که به دنبال کاشت ایمپلنت هستند.
ایمپلنت های دندانی درصد موفقیت بسیار بالایی دارند، اما حتی اگر مراقبت مناسب انجام نشود، ممکن است شکست بخورند. و یک بیماری زمینه ای مانند دیابت نیز می تواند میزان موفقیت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
عوارض دیابت بر ایمپلنت های دندانی چیست؟
افزایش سطح قند خون در دیابت بر چندین عملکرد بدن تأثیر می گذارد. اگر کنترل نشود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به عوارض زیر در طول درمان ایمپلنت باشید:
تاخیر در بهبودی
بیماران دیابتی کنترل نشده بهبود آهسته ای را در محل کاشت دندان تجربه می کنند. بهبود طولانی مدت، به ویژه بافت های نرم (مانند لثه)، می تواند به دلیل اختلال در خون رسانی به محل باشد.
عدم استئواینتگراسیون
افراد مبتلا به دیابت به دلیل تاخیر در اتصال ایمپلنت به استخوان زیرین در معرض خطر بیشتری از شکست هستند. عملکرد تغییر یافته سلول های استخوان ساز اطراف ایمپلنت ها از تشکیل استخوان جلوگیری می کند. بر روند ادغام استخوانی تأثیر می گذارد.
خطر بالاتر عفونت
افراد مبتلا به دیابت به دلیل کاهش پاسخ ایمنی بدن در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند. رشد چندین میکروب عامل عفونت را تشویق می کند.

آیا مطمین است؟
 اگر دیابت شما به خوبی تحت کنترل است.  شما می توانید ایمپلنت دندانی را انجام دهید. در واقع، ایمپلنت دندانی در مقایسه با بریج و پروتز، گزینه بهتری برای کمک به بهبودی و پیروی از رژیم غذایی مبتنی بر دیابت است.
شما حتی لازم نیست نگران شکست ایمپلنت باشید اگر از سلامت خود مراقبت کنید. و برای اطلاع از وضعیت دقیق اینکه آیا می توانید ایمپلنت انجام دهید یا خیر، همیشه مهم است که تاریخچه پزشکی دقیق خود را برای دندانپزشک خود اطلاع دهید.

آیا استفاده از ایمپلنت های دندانی برای بیماران دیابتی ممنوع است؟
ایمپلنت دندان برای افرادی که از دیابت رنج می برند ممنوع نیست، اما اگر دیابت دارید، باید بدانید که در مقایسه با دیگران در معرض خطر بیشتری برای شکست ایمپلنت هستید. اگر دیابت کنترل نشده دارید، به هیچ وجه نباید این روش را انتخاب کنید، با این حال، افراد مبتلا به دیابت کنترل شده اغلب با جراحی ایمپلنت به خوبی عمل می کنند.
میزان شکست ایمپلنت دندان در افراد دیابتی بسیار بالاست. این عمدتا به این دلیل است که افرادی که از دیابت نوع 1 یا نوع 2 رنج می‌برند ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا زخم جراحی ایمپلنت بهبود یابد. همچنین بیماران دیابتی در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند. و از آنجایی که عفونت‌هایی مانند عفونت‌های لثه در افراد مبتلا به دیابت بسیار رایج است، خطر شکست ایمپلنت دندان ده برابر افزایش می‌یابد و ممکن است به عوارض دیگری نیز منجر شود.
با این حال پیشرفت‌ها و تحقیقات جدید در روش‌های جراحی ایمپلنت دندان اکنون تأیید می‌کند که بیماران دیابتی نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، نسبت به موفقیت جراحی ایمپلنت دندانی بالاتری دارند. بر اساس آخرین تحقیقات، افراد مبتلا به دیابت کنترل شده و کنترل نشده شانس یکسانی برای موفقیت در روش های جراحی ایمپلنت دندانی دارند، با این تفاوت که افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده قبل از قرار دادن روکش ها به زمان بیشتری برای بهبود ایمپلنت نیاز دارند.